Goof Lukken, MBA

Goof Lukken (48) is al jarenlang een specialist op het gebied van marketing, communicatie en management in de vrijetijdsindustrie. Hij is een allround kenner van Vrijetijdskennis die breed inzetbaar is. Van advies op beleidsniveau of op strategisch vlak tot operationele activiteiten die met vrijetijd en/of het marketing- of communicatievak te maken hebben. Ook is hij een geboren organisator en spreker. Maak hier kennis met hem:

Kennisoverdracht bij NHTV/Breda University

Sinds 1 maart 2007 is Goof, naast oprichter van VTK ook verbonden aan de Academie voor Toerisme van de Internationale Hogeschool NHTV (sinds 1 september 2018  Breda University), in Breda. Hij begon als Docent Toeristisch en Recreatief Werkveld, verantwoordelijk voor onderwijs over de vrijetijdsbranche binnen de FBTR-opleiding. Tevens onderhoudt hij de contacten met het werkveld en is hij betrokken bij het Leisure Design Lab en het nieuw op te richt Experience lab. Hij publiceerde de afgelopen jaren diverse artikelen in het Trendrapport Recreatie en Toerisme. Onderwerpen waren: de vervagende grenzen in de vrijetijdssector, succesfactoren van de Nederlandse dierentuinen en de groei van het plattelandstoerisme. In 2011 voerde hij een uitgebreid onderzoek uit naar de Nederlandse dagrecreatie in opdracht van RECRON. Op dit moment is hij betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de nieuwe internationale opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV (Nu Breda University). Hij is ook van één van de docenten die vanaf september 2014 les geeft aan deze nieuwe opleiding. Tevens levert hij als lecturer Attractions & Theme Park Management, Leisure & Tourism invulling aan het nieuwe internationaal gefocusde curricilum van de Academie voor Toerisme. Hij is gastdocent bij de Chinese/Europese Summerschool waar hij de course Destination and Experience design verzorgd.

Specialisme

Goof Lukken is met name een specialist in (strategisch) management, marketing & communicatie in de toeristische branche. Ook heeft hij een frisse blik op andere of nieuwe markten. Hij heeft veel kennis over de huidige media en weet hun ‘op maat’ te benaderen om een boodschap over te brengen. Ook in geval van een calamiteit of crisis kan hij u helpen met uw communicatie richting de media of andere doelgroepen. Wilt u echter eens een strategisch advies over uw marketing, communicatie of vrijetijdsproduct? Goof denkt graag voor u of met u mee. Tenslotte beschikt Goof Lukken over een grote dosis creativiteit en een uitgebreid (media)netwerk, die hij beiden praktisch kan aanwenden.

Trendwatching/expert in dierentuinen en pretparken

Goof Lukken wordt door media vaak genoemd als trendwatcher in de vrije tijd of leisure. Dat is een compliment! Goof heeft een natuurlijke en professionele interesse in de brede vrijetijdsmarkt. Hij combineert deze interesse met een grote nieuwsgierigheid. Hierdoor herkent hij trends en ontwikkelingen.  Door zijn jarenlange ervaringen in de branche kan hij trends ook plaatsen in een breder perspectief. Zijn specialisme is de nationale en internationale dagrecreatie. Hij is met name een expert op het gebied van dierentuinen en pretparken. Hij wordt dan ook vaak gezien als de pretpark- en dierentuinexpert van Nederland. In oktober 2012 behaalde VTK-oprichter Goof Lukken zijn MBA (Master in Bussiness Administration, specialisatie Management, Cultuur en Verandering/Change, MCC) bij de NCOI bussiness school, met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse dierentuinen binnen de dagattractiebranche. In de afgelopen jaren heeft hij veel (inter)nationale gastvrijheidsbedrijven zoals Walt Disney World, Disneyland Parijs, Efteling, Europapark, Center Parcs, Beekse Bergen, Duinrell, Phantasialand, Diergaarde Blijdorp, Museum Kroller Muller, Van Gogh Museum, van binnen bestudeerd en hen van advies voorzien.

Achtergrond

Goof studeerde aan de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg. Hier specialiseerde hij zich in communicatie binnen de vrijetijdsbranche (d.m.v. stages bij de Stadsschouwburg Concordia Breda/nu Chassé theater Breda en bij Recreatiepark Beekse Bergen). Hij studeerde af op de onderwerpen ‘crisiscommunicatie’ en ‘het evenement als communicatiemiddel’. Na zijn eerste HBO studie bekwaamde hij zich meer in de vrijetijdsmarkt en management met een 2-jarige HBO-studie aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (studierichting Manager recreatie-onderneming). Hier studeerde hij af met diverse marktonderzoeken voor Beekse Bergen/Libéma en een opdracht m.b.t. het beheren van een tweede-woningenpark op Texel. Tijdens zijn carriere binnen de leisurebranche behaalde hij zijn NIMA A & B diploma. In oktober 2012 ronde hij een masteropleiding in management (MBA) af met een onderzoek naar de strategische positionering van de Nederlandse Dierentuinen.

Ruime ervaring

Na zijn studies werkte hij bijna 10 jaar voor Beekse Bergen als Marketing & Communicatiemanager. Vanaf 2004 werkte hij voor Libéma exploitatie als PR-manager. Deze holding is één van de grootste en meest diverse recreatiebedrijven in Nederland. In 2005 was Goof betrokken bij de introductie van drie nieuwe dagattracties in de markt (Het Nederlands Stripmuseum, Attractiepark Cape Holland en Dierenrijk Europa). Daarnaast was hij verantwoordelijk voor de in- en externe communicatie van de holding en haar meer dan 20 dochterbedrijven. Hij was o.a. woordvoerder en verantwoordelijk voor de persvoorlichting.

Nieuw campinglabel opgezet

Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal). Ardoercampings zijn onderscheidend in hun diversiteit en kwaliteit. Bovendien beschikken zij allen over een [Hart]elijke ontvangst. Gastheerschap staat bij hun hoog in het vaandel. Inmiddels is het label uitgegegroeid tot een volwaardig en erkend campingmerk.

Workshops of gastspreker?

Zoekt u een (gast)spreker voor uw congres of zakelijke bijeenkomst. Goof Lukken heeft een ruime nationale maar ook internationale ervaring! Of het nu gaat om een toeristisch, recreatief of misschien wel breder onderwerp als  trends, marketing of communicatie. Goof praat u of uw gasten in no time bij. Hij is een natuurlijk verteller die theorie graag beeldend maakt met eigen ervaringen. Goof sprak al eerder op diverse congressen (waaronder het Europese Dierentuinen congres) en gaf gastcolleges bij Fontys hogescholen, NHTV en de Universiteit van Tilburg. Workshops over (crisis)communicatie en omgang met de media voor NORT Brabant/Gelderland, RECRON en diverse bedrijven. Ook kan Goof uw dagvoorzitter of presentator zijn.

Volg Goof Lukken op twitter of kijk op linkedin